به گزارش شهرآرانیوز؛ صدای لرزانش، پشت خط تلفن اجازه نمیدهد تمام آنچه را که هست توضیح دهد. فقط عبارت «اسپری رپی هالر» را مداوم تکرار میکند. از او میپرسم توضیح بیشتری بدهد تا مشکلش را در صدای مردم پیگیری کنیم.
جملاتش را باصدایی رساتر کامل میکند و میگوید: فرزند خردسالم مشکل ریوی دارد باید حتما داروی آسم مصرف کند. اسپریهای مشابه ایرانی اصلا یاری اش نمیکنند، مدام نفس تنگی دارد و کبود میشود. اسپریهای مشابه داخلی با بدنش سازگار نیست. به همین دلیل دکتر تأکید کرده که باید حتما اسپری سیمبیکورت ۱۶۰ رپی هالر را پیدا کنم.
از او میپرسم که برای تهیه این دارو به کدام داروخانهها مراجعه کرده است. میگوید: هر دو ماه وضعیتمان همین است، باید هر بار که اسپری تمام میشود چندین و چند هفته دنبال دارو بگردیم. پزشک متخصص هم مجبور است برای هر دو ماه تنها یک اسپری تجویز کند، زیرا این دارو کمیاب است و داروخانه بیشتر از یک عدد در اختیار بیمار قرار نمیدهد از طرف دیگر بیمه پایه تأمین اجتماعی نیز بیشتر از یک اسپری برای مصرف در بازه دو ماه را تأیید نمیکند.
این شهروند در ادامه صحبت هایش میافزاید: با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت هر بار تماس میگیریم آن قدر زمان انتظار طولانی است که مجبور میشویم تلفن را قطع کنیم. هر بار حدود یک ساعت باید پشت خط منتظر بمانیم تا به کارشناس متصل شویم.
بعد از طرح درخواست شهروند این بار در تحریریه صدای مردم معضل کمبود برخی از اقلام دارویی در سطح شهر را از زاویهای دیگر پیگیری میکنیم. این بار قرار است کارشناسان سامانه ۱۹۰ اطلاعات موجودی این دارو را در مشهد در اختیارمان قرار دهند.
در همین باره با شماره ۱۹۰ تماس میگیریم. «با سلام شما با سامانه ملی پاسخ گویی به شکایات وزارت بهداشت تماس گرفتهاید. به منظور بهبود کیفیت ارائه خدمات مکالمات شما ضبط میشود. جهت طرح مسائل مربوط به اورژانس ۱۱۵ و آمبولانس خصوصی عدد یک، بهداشت عدد ۲، دارو عدد ۳، مراکز درمانی و منشور کرامت، عدد ۴، هزینههای درمانی عدد ۵ و قانون جوانی جمعت عدد ۶ را شماره گیری کنید.»
لطفا نزدیکترین شهر به محل سکونت خود را انتخاب کنید... مشهد ۱.
دریافت راهنمایی در خصوص داروهای کمیاب.. عدد یک
لطفا چند لحظه منتظر بمانید تماس شما به یکی از کارشناسان متصل خواهد شد.
هم اکنون موقعیت شما در صف انتظار نفر بیست وسوم است.
در حال انتظار برای مکالمه با اولین اپراتور... پیش بینی زمان انتظار شما ۵۱ دقیقه
این جملات ماحصل تماس برخط با تلفن گویای سامانه ملی ۱۹۰ است. روز دوم هم مجددا همین فرایند را تکرار میکنیم تا مشاهداتمان دقیقتر مستند شود. در روز دوم نیز پس از طی همین فرایند دوباره ما به عنوان شهروندی که قرار است موجودی اسپری سیمبیکورت ۱۶۰ رپی هالر را از این سامانه مطلع شویم دوباره با سامانه ملی پاسخ گویی وزارت بهداشت ارتباط میگیریم. روز دوم نیز اعلام میشود که ۲۰ نفر در صف انتظار پشت این خط هستند. زمان تقریبی انتظار برای دریافت پاسخ کارشناسان به ما ۴۲ دقیقه بیان میشود.
در روز سوم تماس هم موقعیت با موارد مشابه تفاوت محسوسی ندارد این بار هم قرار است با ۵۵ دقیقه صف انتظار بیست وپنجمین نفر برای شنیدن پاسخ کارشناس مربوط باشیم. با این حال تمام این مدت را صبر میکنیم تا نوبت به ما برسد در دقیقه ۵۱ انتظار، کارشناس مربوط به ما متصل میشود.
اسپری سیمبیکورت ۱۶۰ رپی هالر مخصوص بیماری آسم را میخواهم. آیا در مشهد موجود است؟
پاسخ اپراتور بدین شرح است؛ این اسپری کمیاب است تنها در چند داروخانه توزیع میشود. این دارو هم اکنون در پنج داروخانه در سطح شهر موجود است میتوانید بروید و تهیه کنید.
تماسمان قطع میشود آدرس و موجودی دارو را در داروخانههایی که از سوی سامانه اعلام شده است در اختیار شهروند قرار میدهیم. شهروند نیز بلافاصله در کسری از ثانیه خود را به همه پنج داروخانه مطرح شده میرساند.
اینکه بالاخره شهروند به این دارو دسترسی پیدا کرد یا خیر را در تماسی دوباره از شهروند جویا میشویم. شهروند در این باره میگوید: به پنج داروخانه مشخص شده از سوی سامانه ۱۹۰ مراجعه کردم تمام داروخانه داران بیان کردند این اطلاعات مرتبط با ماه گذشته بوده و در ماه جاری این اسپری میان داروخانههای مذکور توزیع نشده است!
دوباره سامانه ۱۹۰ را شماره گیری میکنیم تا چرایی عدم اطلاعات به روز دارویی را آن هم به اختلاف یک ماه، از کارشناسان حوزه داروی این سامانه جویا شویم. «هم اکنون موقعیت شما در صف انتظار شماره ۲۶ است... پیش بینی زمان انتظار شما ۴۴ دقیقه است. از اینکه صبورانه منتظر هستید سپاسگزاریم...»